تغذیه در یوگا

تمام آنچه در تغییر انرژی ما تاثیرگذارد، جزء تغذیه محسوب می ­شود. مانند: رنگ­ها، صداها، تصاویر و البته خوراکی ها

تفکر بزرگان قدیم و مردم گذشته بر این بوده که به دست آوردن روزی یک حلقه است که ما را به خداوند نزدیک­تر می­ کند.

جهان شرق کل­ نگر است و همه چیز را در اتحادی به هم پیوسته نظاره می­ کند، از شروع دیدن و بوییدن غذا، بدن شروع به فعالیت می ­کند و همه ی بدن در هضم غذا همکاری کامل دارد.

روش پخت غذا در گوارش هر کس تاثیر خاص خود را دارد، گروهی از افراد که بدنی سالم دارند، غذای ناسالم را هضم نمی کنند و برمی­گردانند که نشانه خوبی است. این روند در کودکان کاملا مصداق دارد، اگر مادری بیش از حد نیاز (غذای اضافه از نیاز بدن نیز ناسالم محسوب می­شود.) به کودک خود غذا بخوراند، کودک آن غذا را برمی­گرداند.

در سیستم یوگا رژیم غذایی اهمیت ویژه‌ای دارد. می‌گویند: هرچه را که بخوری بر تو تأثیر می‌گذارد. نوع و کیفیت غذا بر شرایط جسمی و روحی فرد اثر دارد. بنابراین کسی که دارای رژیم غذایی مناسبی نبوده و درک درستی از اصول خوردن نداشته باشد، بتدریج از لحاظ جسمی و روحی آسیب می‌بیند و آثار بد عادات نادرست خوردن را در ظاهر، رفتار، افکار و اعمالش می­توان احساس کرد. کسی که برای مدتی دارای طرز فکر، عمل و ظاهر مطلوب نباشد، طبیعتاً با عواقب ناخوشایندی مواجه می‌شود و مصداق عبارت ((هرچه را که بخوری بر تو تأثیر می‌گذارد)) می‌گردد.

در یوگا، غذاها به سه دسته تقسیم می‌شوند: راجاسی، تاماسی، و ساتویک. به توضیحات هر یک از آنها توجه کنید.

راجاسی:

غذای راجاسی از انواع غذاها تشکیل می‌شود. این نام از عادات غذایی پادشاهان هند گرفته شده است. گفته می‌شود در روی میز شاهانه کمتر از پنجاه و شش نوع غذا سرو نمی‌شد! طبیعی است که در میان این همه غذا برخی سرخ کرده، برخی کبابی و برخی پرچاشنی و ادویه، همراه با شیرینی‌جات و نوشیدنی‌ها بود. غذاهایی از این نوع برای کسانی که تمرین یوگا انجام می‌دهند نامطلوب است زیرا باعث وزن زیاد و چاقی شده و هر بار پس از غذا در فرد احساس “سنگینی” بوجود آورده و موجب خشم و غضب می‌گردد.

تاماسی:

دسته ی  دوم خوراکی‌ها تاماسی است که شامل غذاهای گرم می‌باشد. هر غذایی اعم از گیاهی یا غیرگیاهی، همراه با مقدار زیادی ادویه، نمک، فلفل و چاشنی‌های دیگر نوعی تاماسی است. این نوع غذا مناسب کسانی است که طبعی خشن دارند و پر سروصدا، دعواگر و کم تحملند. به همین دلیل این نوع غذاها مطلوب نبوده و به تمرین کنندگان یوگا توصیه نمی‌شود.

ساتویک:

این نوع غذا با کمترین مقدار ادویه و چاشنی پخته می‌شود و تازه، مطلوب و مغذی است. این غذا برای تمرین کنندگان یوگا بسیار مناسب بوده و به آنها توصیه می‌شود. برطبق قوانین یوگا هیچ غذایی چه گیاهی و چه غیرگیاهی فی نفسه راجاسی، تاماسی یا ساتویک نیست.

آنچه آن را یکی از این سه نوع می‌کند روش تهیه آن است. این تصور همگانی که غذای غیرگیاهی تاماسی است و غذای گیاهی ساتویک، یک تصور اشتباه می‌باشد. زیرا سیب زمینی یا کلم را می‌توان به صورت تاماسی آماده کرد و گوشت قرمز یا جوجه را می‌توان به صورت ساتویک پخت.

نکته دوم در یوگا این است که غذا را نباید براساس مقدر کالری آن ارزیابی کرد. بلکه کیفیت غذا و شیوه ی  خوردن را باید در نظر گرفت. هرچقدر کیفیت غذا بهتر باشد نیرو بخش تر است. بسیاری بر این تصور اشتباه اند که باکاهش خوراک روزانه یا کاهش کالری می‌توانند از وزن اضافی خود بکاهند و باز بسیاری فکر می‌کنند احتمالاً با زیاد غذا خوردن می‌توانند وزن خود را افزایش دهند. این تصورات اشتباه است زیرا افراط در هر دو تأثیر نامطلوبی بر روی انسان می‌گذارد. اصول یوگا درباره ی  افراد چاق و لاغر یکسان است. هرکس می‌تواند بدون آنکه تأثیر بدی بر روی سلامت خود ببیند از روش‌های تغذیه در یوگا پیروی کند. پس اصول تغذیه در یوگا چیست؟


منبع : مجله اینترنتی چوپرا - تکنیک های تغذیه در یوگا


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.