هلیوم قاتل آیفون و اپل واچ شماست

اخیراً گزارش جالب و کنجکاو کننده‌ای در سایت iFixit منتشره شده است که در آن به خرابی ناگهانی اپل واچ و آیفون‌ها در یک بیمارستان اشاره دارد. در ابتدا دلیل از کار افتادن این دستگاه‌ها پالس الکترومغناطیسی تشخیص داده شد؛ اما تحقیقات بیشتر نشان داد که این مشکل بخاطر وجود هلیوم رخ داده است.


این موضوع عجیب برای اولین بار در بیمارستان موریس در زمان نصب دستگاه MRI جدید رخ داده است. در ابتدا توجه داشته باشید که مایع هلیوم برای خنک کردن آهنربا‌ها در دستگاه‌های MRI مورد استفاده قرار می‌گیرد. اریک ولدریج، متخصص تجهیزات بیمارستانی، متوجه از کار افتادن برخی از گوشی‌های هوشمند در این بیمارستان شد. اریک در ابتدا تصور کرد که دلیل این موضوع وجود پالس الکترومغناطیسی در محیط است.


اما پس از مدتی او متوجه شد که تمام گوشی‌های هوشمند اندرویدی موجود در این ساختمان سالم هستند و فقط تجهیزات برند اپل از کار افتاده‌اند. به گفته اریک ولدریج، پس از وقوع این موضوع عجیب تعدادی از محصولات اپل به کلی از کار افتاده بودند و حتی شارژ هم نمی‌شدند؛ برخی دیگر از دستگاه‌ها در ایجاد ارتباط با شبکه موبایل مشکل داشتند اما شبکه WiFi آن‌ها به خوبی کار می‌کرد.


اریک ولدریج پس از مطرح کردن این موضوع را در سایت Reddit، متوجه شد که بعضی از دستگاه‌های ساخت شرکت اپل به مایع هلیوم درون دستگاه‌های MRI حساسیت دارند و این ماده باعث خرابی آن‌ها می‌شود. وی پس از انجام تحقیقات، متوجه شد که مقداری از مایع هلیوم دستگاه MRI نشت کرده و در سطح بیمارستان پخش شده است و این موضوع باعث از کار افتادن اپل واچ و آیفون‌ها شده است. مایع هلیوم تخلیه شده در بیمارستان پس از 5 ساعت تبدیل به گاز شده و در محیط این ساختمان پخش شده بود.


به گفته اریک ولدریج، پس از چند ساعت با از بین رفت تاثر هلیوم، دستگاه‌های اپل فعال شدند اما شاهد مشکلات عجیبی در آن‌ها بودیم. برخی از گوشی‌های آیفون مشکلاتی در برقراری ارتباط با تلفن همراه داشتند و تاچ پنل برخی از اپل واچ‌ها از کار افتاده بود؛ به نظر می‌رسید که هلیوم صدمات جدی به سخت افزار این دستگاه‌ها وارد کرده باشد.


در همین راستا مدیر عامل سایت iFixit تصمیم گرفت تا راجع به حساسیت محصولات اپل به هلیوم تحقیقات بیشتری کند. به گفته کایل وینز، هر گوشی دارای ژیروسکوپ و شتاب سنج با عناصر نازک میکرومتری است. مولکول های هلیوم به قدری کوچک هستند که می‌توانند به داخل این تراشه‌ها نفوذ کرده و عملکرد مکانیکی آن‌ها را مختل کنند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.